Rancangan Pengajaran Harian
UNIT : 11
Tarikh : 4 Oktober 2012 Masa : 9.00-9.30 pagi
Hari : Khamis Bil.Murid : 40 orang
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu Kelas : 4 Hamka
Tajuk : Menjaga Kebersihan Alam Sekitar
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran ini diharapkan:
1.
Murid
dapat menyatakan sekurang-kurangnya lima kata kerja yang terdapat dalam bahan
rangsangan.
2.
Murid
dapat menulis lima ayat yang gramatis berdasarkan gambar yang diberi.
Pengetahuan
Sedia Ada Murid:
Murid pernah menyertai aktiviti
gotong-royong di sekolah ataupun kawasan kediaman.
Bahan : Gambar tunggal, LCD, komputer
riba
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu – Pendidikan Alam Sekitar
Nilai – Bekerjasama, cintakan alam sekitar,
bertanggungjawab
Kemahiran Bernilai Tambah :
Kemahiran Berfikir –
menjana idea
Kajian Masa Depan –
meramal
Pembelajaran Kontekstual
– Muzik
Sistem
Bahasa
Morfologi – Kata hubung
Sintaksis – Ayat majmuk
Kosa kata- menimbus,
menyabit, mengecat, menanam,mengutip dan menyapu.
Kemahiran:
Fokus Utama
8.1 Membina
dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 3
i.
Membina
ayat majmuk dengan kata hubung
Fokus Sampingan
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betuldan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
i.
Membaca
perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang jelas.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 5 minit )
|
Jadual Tugasan Murid
-Hari ini hari apa?
-Siapa bertugas
-Mengapakah perlu ada
jadual?
|
Guru bertanya
berdasarkan Jadual Tugasan Murid
Guru mengaitkan dengan
topik pelajaran
|
Murid menjawab soalan
guru.
Jangkaan jawapan
- Hari ini hari Khamis
-Solehan,Fhilysia dan Siti bertugas.
-Kerja menjadi mudah dan
teratur.
|
Kaedah-
Penyoalan
Pembelajaran Kontekstual
Nilai:
rajin
bekerjasama
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Langkah 1
( 7 minit )
|
Gotong-royong
membersihkan balai raya.
Kata kerja
Menanam,
menimbus, mengecat, memaku, mengutip
|
Guru menayangkan LCD dan
mengedarkan
gambar.
Guru mengarahkan murid membulatkan
aktiviti dalam gambar .
Guru meminta murid
menyenaraikan kata kerja dan mencatat pada gambar.
|
Murid melihat gambar.
Murid membulatkan
aktiviti dalam gambar.
Mencatat
Kata kerja yang terdapat
dalam gambar
|
Bahan:
LCD, gambar,
komputer riba
Nilai:
Patuh
Kemahiran Belajar Cara Belajar:
-mencatat
Nilai:
Gigih
|
Langkah 2
(15 minit )
|
Peta MInda Ringkas
Teknik soalan:
Siapa,apa,di
mana, bila, mengapa dan bagaimana
|
Guru membimbing murid
melengkapkan peta minda ringkas
|
Murid melengkapkan peta
minda
|
Kemahiran Belajar Cara
Belajar:
-mencatat
|
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Menulis ayat majmuk.
|
Guru mengarahkan
murid mencatat Peta Minda Ringkas dan menulis ayat daripada
kata kerja.
|
Murid mencatat Peta
Minda Ringkas dan membina ayat yang
gramatis
Murid membacakan contoh
ayat yang telah siap.
|
KBT: menjana idea
Nilai
bertanggungjawab
|
|
Penutup
(
3 minit )
|
Rumusan
Nyanyian lagu
|
Guru membuat rumusan.
Guru meminta murid
berdiri dan menyanyikan lagu.
|
Murid mendengar
rumusan guru.
Nyanyian lagu
Wonderpets.
|
Pembelajaran kontekstual
-muzik
|
No comments:
Post a Comment