KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU
KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MELAYU
- faktor2 kaedah pengajaran bhsa yg baik :-
o sesuai dgn KBSR dn KSSR
o sejajar dgn obktif yg hndk dcapai
o sesuai dgn tabiat/ltr blkng murid
o kesesuaian murid
KAEDAH NATURAL
- berasaskan kpda penggunaan bhsa dlm situasi komunikatif
- kurang menekankan rujukan kpda analisis à gramatikal, tatabahasa
- istilah lain à kaedah Terus, baharu, analitik,tiruan
- melibtkn dua cara utk memperkmbgkan teori bhsa iaitu
o penguasaan
§ cara smulajadi sprit knak2 mmperoleh bhsa prtama
§ pemahaman dan penggunaan bahasa utk tujuan komunikasi yg bemkna
o pembelajaran
§ peraturan2 scara sedar ttg bhsa yg diprkmbgkan dan berkesudahan
§ pngajaran frmal diperlukan utk mmbolehkn pmbelajran berlaku dan pmbetulan kesalahan dpt diatasi
- Matlamat
o tugasan yg memenuhi keperluan murid
o utk
memenuhi mtlmat, komunikasi murid tidak perlu menguasai bentuk dan
struktur ayat hanya perlu mnerangkan sesuatu set topik tertntu yg
diberikan shja.
- Objektif
o bergantung kepada keperluan murid, kemahiran bahasa dan pringkat yg akan diajar
o slps beberapa jam bljr, murid harus dpt berckp atau berkomunikasi dalam bhsa sasaran tnpa mengalami sbarg masalah
- Aspek2 Pnting Dlm Kaedah Natural
o mula dri kelas rendah
§ smenjk murid dri prasekolah atau thun 1
§ pnekeanan pda prsembhn input
o peranan murid berubah ikut thp perkmbgn linguistik
§ murid boleh berlakon, kenal pasti rakan
o murid mmpunyai 4 tgjwb dlm kaedah ini :-
§ beri mklmat khusus ttg mtlmt khusus
§ ambil bhgian yg aktif tk pmerolehan input
§ menentukan masa utk mlakan pghsilan pertuturan dn mmpertngktknnya
§ latihan tatabahasa – masa ditentukan utk murid mnyiapkan
o guru mrupakan sumber utama – input pemahaman bole brlaku
o BBM à brosur, iklan, peta, jadual, buku yang sesuai dgn thp kebolehn murid #permainan
Prosedur Kaedah Nautral
- pelajaran dimula dgn arahaan Total physical response
- guru guna TTR utk ajar bhgian tubuh
- ajar nama2 dlm kelas dan lakukan ikut arahan
- gunakan nama dan ciri2 fizikl dan pkaian utk deskripsi rakan
- gunakan alat visual
- gunakan beberapa dmbr dan murid tuunjk gmbr yg sdg dicerita
KAEDAH TATABAHASA TERJEMAHAN
- Kaedah nahu tradisional / kaedah klasik
- memberi penekanan kpda kmhiran menulis dan bukan bertutur
- x mementingkn fonetik, sebaliknya pentingkan ejaan dan penulisan
- pengajaran dan vocabulary diberikan awal sesi pngajaran
- cara yg pnting utk blajar vocabulary
Tujuan
- murid2 faham tatabahasa sesuatu bhsa
- latih murid2 mnulis dgn bhsa btul
- murid dpt trjmhkan bhsa asing kpda bhsa natif
- lngkapkan murid dgn prbndharaan kata
Prosedur
- murid dikenalkn dgn hukum2 tatabahasa
- berikan pnerangan ttg hukum tatabahasa diikuti dgn cnth
- murid perlu mnghafaz hukum2 / rumus ttbhsa
- bagi snarai ttbahasa
- murid2 bina ayat dgn gunakn prbndharaan kata
Kebaikan Kaedah
- jimatkn masa
- jmtkn kos *xprlu bnyk wang
- x prlukan ltihan intensif
- BBM kurng disediakan
- murid2 bleh blajar sndiri tnpa bntuan guru
Kelemahan Kaedah
- sulit utk buat trejmhan
- boleh mmbrikan tggpan slh dlm klgn murid
- murid boleh fikir ngatif ttg pmbljaran struktur xpnting
KAEDAH TERUS
- kaedah yg digunakan oleh tentera utk mlatih tentera dan diplomat dlm perang
- kemhrian bahasa yg diperluakn utk operasi tntera adlh kmhiran lisan
- kmhiran menulis TIDAK mnjadi MATLAMAT pnting
- kdg2 ianya dikenali sbgai kaedah askar
- latih tubi digunakan scara intensif mlalui guru bhsa
- ditiru utk mngajar psukan sukarelawan amarika utk bljar bhsa asing
- mengutamakan prinsip2 à ajar gunakan ilmu psiologi knk2
- amat sesuai utk diajar sbgai pngjaran bhsa kedua
- bhsa sasaran digunakan à bhsa kdua
- pngajaran digunakan dgn mmnggunakan benda2 atay objk konkrit
Tujuan
- membolehkn murid2 menguasai ke4 khiran bahasa scara brkesan
- membolehkn murid2 guna bhsa yg dipelajari dlm msayrkt
4 Asas Kaedah
- hubungn scara lgsung dgn prktaaan dgn bnda
- pngjaran dikaitkan dgn pnglmn sdia ada
- harus timbulkan prasaan ingin thu kank2/murid mlalui soalan
- pndukan lunas2 knk2 utk mmpelajari bhsa ibunda mreka
Ciri-ciri Kaedah
- kosa kata dan struktur bhsa sehari2
- gunakan bnyk prkara bharu
- tatabhsa diajar mlalui keadaan
- pngajaran ttbahasa scara lisan
- minggu prama khusus untuk latihan sbutan
Kebaikan dan kelemahan Kaedah
- masa yg pnjng
- guru trlatih
- kmhiran mmbaca dan kmhiran lisan x dpt djlnkn srentak
- pnerimaan murid tdk sma dgn mksud kata sbnar
- murid2 lmah akan ktinggalan
Teknik Pengajaran kaedah terus
- bhn2 yg dipilih mstilah brdasarkn pngalan murid2
- trjmahan x digunakan lngsung
- hukum tatabahasa hyna diajr slps murid2 kuaisai struktur ayat
- guru prlu kaitkan prkataan / ayt dgn bnda sbenar
- dilksanakn dgn guna teknik lakonan
KAEDAH AJUK HAFAZ
- pengajaran dibhgikan kpda 2 cara :-
o demonstrasi
§ berkaitan dgn ttbahasa, pertuturan, prbndaharaan kata
o latih tubi
§ penutur jati akan baca beberapa ayat
§ akn mngajuk ayat berkali2 spaya hafal
- murid tidk dikehendaki mnterjemah prkataan demi prkataan
- guru harus menyediakan aktiviti yg berseuaian sperti :-
o Ltihn dlm pertuturan
o karangan2 lisan
- dikenali juga sbgi Kaedah Audio Lingual
KAEDAH KOD KOGNITIF
- menekankan bentuk dan makna
- murid mngtahui sesuatu bahasa
Ciri-ciri kaedah
- dlm PNP bhsa, lisan kurang diberi pnekanan. paling utama à membaca dan mnulis
- diterapkan scara lngusng yg boleh dilakuakn melaluyi pndektan deduktif
- amat memntingkn mkna
- gunakan aplikasi tatabhasa trnsformasi generatif
KAEDAH LINGUSITK
- kaedah moden scara saintifik à bndingkan antara bahasa yg dipelajri dan bahsa lain
- pengetahuan bhsa murid 2harus tumpu pda bntuk dan fungsi bhsa
- mementungkan pertuturan dan benarkan guna bhsa yg tlh dikuasai
- mendahulukan bentuk dripada mkna
Tujuan
- untuk membolehkan murid2 guna bhsa yg diketahuinya
- menerangkan ttng nahu yg trdapat dlm ttbahasa
Cara mengajar
- mulakan pngajaran dgn ajar sebutan bunhi perkataan
- guru hndaklah mulakan dgn pringkat mudah
Kelebihan
- pnyediaan bahsa adlh tersusun dan teratur
- kanak2 dpt bertutur dalam bhsa ibunda mreka
Kelemahan
- perlukan duru yg terltih
- kos tinggi
- hasilnya murid boleh bertutur tapi tidak kembgkn bhsa dgn baik
- perlukan masa yg lama
KAEDAH BAHASA KOMUNITI
- berkaitkrapat dgn amalan pngajran bahasa asing – Teknik Kemanusia
- teknik yg dianggap mmpunyai emodi dan perasaan dismping pngethuan lingustik dan itngkhlaku
- pembelajaran brlku dalam situasi komunikasi yg melibtkan guru dan murid dalam sati interaksi
- kejayaan dlm memperoleh sesuatu bhsa berhubung kait dgn prhubungn baik antara murid dan guru dan sesame murid
PERINGKAT KAEDAH
- 5 peringkat
o pringkat kelahiran
o kebolehan muris berdikari dripada ibu bapa
o murid bebas berckp dan bina identity sndiri
o murid brasa slamat utk dikritik
o murid majukan daya dan pngetahuan linguist yg sesuai – murid boleh jdi pngajar org lain
- menekankan bhwa kejayaan menguasai bahasa berkait rpt dgn hub baik guru dan murid :: murid dan murid
- aktiviti yg sesuai à terjemahan, kerja kumpulan, rakaman, gmbran dn pmerhatian
- gunakan psikolgi kaunseling à pmbelajran manusia libtkan fktor kognitif dan afektif
KAEDAH ORAL-AURAL
- Kaedah dgr dan tutur
- membolehkan murid berkmbang melaluyi 4 kmhiran bahsa
- kmhiran lisan asas utk pmbelajran baca dan tulis
- gunakan dialog untuk dilafaz
- latih tubi dialog dijlnkn dgn cara membrikan prhatian kpda intonasi yg betul
- objektif – sebuatan penutur jati bahasa itu
- alat pndang dengar dgunakan mluas
- prbendaharaan kata dibrikan kpda murid scara beransur2
- setelah murid kuasai bacaan, latihan diteruskn kpada aktivti menulis
PROSEDUR
- guru memperdgrkan sbutan pnutur jati
- murid diminta mnybut prkataan atau rgkai kata yg didengar
- aktivti dijlnkn ikut kumpulan
- apabila suda mhir sebutan, latih tubi pola2 ayat berdsrkn struktu bhasa diberi kpda murid
- teks utk murid2 baca
- latihan menulis à sesi akhir pngajaran
KELEMAHAN KAEDAH ORAL-AURAL
- membebankan guru à bnyk mnjalankan latihan latih tubi
- masa yg pnjang – boleh membosankan murid2
- murid hilang keyakinan diri à krana tdk dpt mngajuk atau menyebut struktur2 ayat yg didengari dri rakaman
- tumpuan oral shaja à sbutan
No comments:
Post a Comment