Ramai antara kita
kurang mahir dan berpengalaman dalam menanda Kertas Bahasa Malaysia Penulisan.
Saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan skema pemarkahan kertas penulisan
sebagai panduan kepada kita semua.
BAHAGIAN A (MEMINDAHKAN MAKLUMAT)
10 markah
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
Cemerlang
|
9-10
|
- Menggunakan
ayat yang gramatis dan menepati bahan grafik / tugasan.
- Setiap
ayat ada subjek dan predikat serta mempunyai penerang dan keterangan yang
meluas.
- Penggunaan
kosa kata / kata yang luas dan sesuai dengan bahan grafik / tugasan.
- Penggunaan
ejaan da tanda baca yang betul.
|
Baik
|
7-8
|
- Menggunakan
ayat yang gramatis dan menepati bahan grafik / tugasan.
- Setiap
ayat ada subjek dan predikat serta mempunyai penerang dan keterangan.
- Penggunan
kosa kata / kata yang masih luas dan sesuai dengan bahan grafk / tugasan.
- Terdapat
beberapa kesalahan tanda baca dan ejaan tetapi tidak menjejaskan ayat.
|
Memuaskan
|
4-6
|
- Menggunakan
ayat tungal tetapi sesuai dengan bahan grafik / tugasan
- Penggunaan
kosa kata / kata yang terhad tetapi masih sesuai dengan bahan grafik /
tugasan.
- Terdapat
banyak kesalahan tanda baca dan ejaan yang menjejaskan ayat.
|
Pencapaian Tahap
Minimum
|
1-3
|
- Ayat
masih sesuai / ayat dan kata tidak sesuai atau tdak berkaitan dengan bahan
grafik / tugasan.
- Penggunaan
kosa kata / kata yang tidak sesuai dengan bahan grafik / tugasan.
- Tidak
menguasai kemahiran tanda baca atau ejaan.
|
BAHAGIAN B (KARANGAN)
30 markah
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
Cemerlang
|
24-30
(28-30)
(24-27)
|
- Penggunaan
pelbagai ayat yang gramatis bertepatan dengan tugasan.
- Penggunaan
ayat dan kosa kata yang meluas serta sesuai dengan tugasan.
- Pengolahan
idea sangat baik dan penyampaian yang jelas, tersusun dan menarik.
- Penggunaan
ejaan dan tanda baca yang betul.
|
Baik
|
17-23
(20-23)
(17-19)
|
- Penggunaan
ayat yang gramatis dan bertepatan dengan tema tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang sederhana serta sesuai dengan tugasan.
- Pengolahan
idea yang baik dengan penyampaian yang jelas dan masih menarik.
- Terdapat
beberapa kesalahan ejaan dan tanda baca tetapi tidak menjejaskan karangan.
|
Memuaskan
|
11-16
(14-16)
(11-13)
|
- Penggunaan
ayat yang kurang gramatis dan menggunakan ayat tunggal yang berkaitan dengan
tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang terhad.
- Pengolahan
idea yang mudah dan ringkas dengan penyampaian yang kurang menarik.
- Penggunaan
ejaan dan tanda baca yang terhad serta terdapat banyak kesalahannya.
|
Pencapaian
Tahap
Minimum
|
01-10
(06-10)
(01-05)
|
- Penggunaan
ayat tunggal tetapi tidak gramatis /
tidak bertepatan dengan tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang sangat terhad.
- Pengolahan
idea tidak jelas / tidak tepat / tidak berkaitan dengan tugasan. Penyampaian
yang tidak menarik.
- Penggunaan
ejaan dan tanda baca pada tahap minimum / tidak menguasai kemahiran
penggunaan ejaan dan tanda baca.
|
BAHAGIAN C (Membuat Ulasan)
20 markah
PERINGKAT
|
MARKAH
|
KRITERIA
|
Cemerlang
|
18-20
|
- Menggunakan
ayat yang gramatis berdasarkan bahan rangsangan / tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang sederhana serta masih sesuai dengan bahan rangsangan
/ tugasan.
- Terdapat
beberapa kesalahan ejaan dan tanda baca.
- Pengolahan
idea masih menepati tugasan.
|
Baik
|
12-17
(15-17)
(12-14)
|
- Menggunakan
ayat yang gramatis berdasarkan bahan rangsangan / tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang sederhana serta masih sesuai dengan bahan rangsangan
/ tugasan.
- Terdapat
beberapa kesalahan ejaan dan tanda baca.
- Pengolahan
idea masih menepati tugasan.
|
Memuaskan
|
06-11
(09-11)
(06-08)
|
- Menggunakan
ayat mudah serta ringkas berdasarkan bahan rangsangan/tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang terhad dan terdapat yang kurang sesuai dengan bahan
rangsangan / tugasan.
- Terdapat
banyak kesalahan ejaan dan tanda baca.
- Pengolahan
idea kurang menepati tugasan.
|
Pencapaian Tahap
Minimum
|
01-05
|
- Penggunaan
ayat yang tidak gramatis berdasarkan bahan rangsangan / tugasan.
- Penggunaan
kata dan kosa kata yang terhad / tidak sesuai dengan bahan rangsangan /
tugasan.
- Tidak
menguasai ejaan dan tanda baca.
- Pengolahan
idea kurang / tidak menepati tugasan.
|
No comments:
Post a Comment